Vyjádření k nadměrnému hluku při kulturních akcích, z restaurací, diskoték, apod.
Zvýšená aktivita pořadatelů a organizátorů „venkovních“ akcí v letním období znamenala ve svém důsledku i četnější upozornění na nadměrný hluk z těchto akcí a porušování nočního klidu.
Základní rámec pravidel a povinností stanoví zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a navazující právní předpisy. Město Příbor má navíc platnou obecně závaznou vyhlášku (dále jen OZV) č. 14/96 o místních záležitostech veřejného pořádku, kde v příloze č.1 jsou uvedeny závazné podmínky pro pořádání veřejné produkce. Dle této OZV mají provozovatelé veřejných produkcí oznamovací povinnost (viz ustanovení Čl. 3, odst. 1a), tzn. že pořádání jednotlivých akcí nepodléhá samostatnému schvalování např. Radou města Příbora, starostou města, odborem městského úřadu, apod.
Vzhledem ke zkušenostem z minulých měsíců se jeví jako nezbytné zrušit stávající OZV a přijmout novou OZV tak, aby její ustanovení účinněji regulovala pořádání „venkovních“ akcí a měla výraznější dopad na dodržování nočního klidu ve městě. Na tomto se shodlo vedení města se zástupci městské policie a s odpovědnými pracovníky městského úřadu.
Na nové OZV o místních záležitostech veřejného pořádku se začne neprodleně pracovat tak, aby mohla být schválena Zastupitelstvem města Příbora co nejdříve a byla platná a účinná již v příští letní sezóně.
Každý občan, který se domnívá, že jsou porušována jeho práva ve věci nadměrného hluku, má právo obrátit se na Krajskou hygienickou stanici. Stručný postup uvádíme níže.
!!!Toto právo má občan ze zákona, bez ohledu na OZV města.
Přejeme všem klidný zbytek babího léta
Postup Krajské hygienické stanice při řešení stížnosti na hluk
1) Podnět – stížnost na nadměrnou hlučnost zaslat na místně příslušnou Krajskou hygienickou stanici s uvedením o jakou problematiku se jedná včetně kontaktu na podatele.
2) Následně je provedeno místní šetření odborným pracovníkem Krajské hygienické stanice za účasti podatele podnětu k získání potřebných údajů k vyhodnocení uvedených skutečností, stanovení rozsahu a termínu případného měření.
3) Objednávku a stanovení termínu měření zajišťuje Krajská hygienická stanice po ověření nezbytnosti kontrolního měření s ohledem na vysokou finanční náročnost měření.
4) Měření probíhá bez vědomí původce hluku k prokázání reálné hlukové situace ve spolupráci s podatelem podnětu.
Po obdržení a vyhodnocení protokolu z měření hluku je buď prokázáno splnění podlimitních hodnot hluku a podnět se uzavře odložením věci nebo jsou zjištěné hodnoty hluku nadlimitní a pověřený zaměstnanec Krajské hygienické stanice zahajuje s původcem hluku správní řízení za účelem odstranění nadlimitního stavu a vyvození právních důsledků (např. pokuta, uzavření provozovny, apod.) za nedodržení povinností dle § 92 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.