Zpráva o činnosti odboru KČT Hodslavice za rok 2004

Vážení přátelé turistiky. Uplynul další rok naší činnosti a my se opět scházíme, abychom zhodnotili činnost našeho odboru v Klubu českých turistů a připomněli si úspěchy i nezdary, které nás v minulém roce v naši činnosti potkaly.
K dnešnímu dni je v našem odboru evidováno celkem 39 členů KČT. Patnáct žen a dvacet čtyři mužů. Výbor pracuje ve stejném složení jako v loňském roce a to Oleg Janský - předseda odboru, Milan Váhala - pokladník, členy výboru jsou Dana Sochová, Hana Býmová a Jarka Kudělková. Současný výbor byl zvolen členskou schůzí dne 2. února 2001. Uplynulo tedy čtyřleté funkční období a dnešního dne si zvolíme členy výboru na další čtyři roky.
Nyní si připomeňme nejdůležitější události loňského roku. Tak jako v uplynulých letech i v roce 2004 jsme pořádali různé organizované i individuální turistické akce a vycházky. Hned první den v roce se řada našich turistů sešla na Velkém Javorníku. Na Silvestra napadlo dost sněhu a tak jsme mohli oprášit běžky a v lednu, únoru i březnu individuálně trénovat naše lyžařské schopnosti. Nejezdili jsme však jen na běžkách, ale podnikli i řadu výstupů. V rámci plnění zimních výstupů k získání oblastního turistického odznaku Rožnovsko, vystoupili dne 3. ledna manželé Holeňovi a Radim Holeňa na Radhošť. 25. února podnikli další pochod z Velkých Karlovic přes Soláň do Karolinky. 9. ledna Tomáš Kresta, Lojza Kolařík a Oleg Janský uskutečnili lyžařský přejezd z Třeštíku přes Martiňák na Horní Bečvu. 1. února Lojza Kolařík, Ríša Kováč a Oleg Janský si zopakovali trasu Palackého stezky z Hodslavic na Velký Javorník. Tentokrát však na běžkách.
Dne 12. března jsme zorganizovali, třídenní výlet našeho odboru na turistickou chatu Skurečená. Za pravého zimního počasí Pavla Kolaříková, Eliška Janská, Adam Kolařík, František Černý, Lojza Kolařík, Oleg Janský a Radim Holeňa vyrazili na běžkách z Pusteven na chatu Martiňák. Odtud se Radim Holeňa vrátil zpět na Pustevny a do Hodslavic. Na Martiňáku nás čekali manželé Krestovi, kteří nám autem přivezli zásoby na tři dny. Tyto jsme na zádech i v rukou převezli na běžkách z kopce na Skurečenou. Trať byla dost rychlá i pro běžkaře bez zátěže a proto se každý z nás dokonale seznámil s povrchem trati. Musím zde vyzdvihnout Elišku Janskou, která zúročila trénink pádů na jízdním kole a tak zvládla bravurně všechny pády na běžkách a to tak, že nerozbila ani jedno z vajíček, které v batohu na zádech převážela. Inu trénink je trénink.
Po té co jsme se dostali až k chatě, zůstali jsme stát v úžasu při pohledu na ni.
Byla z jedné strany zasněžená až po střechu. Z ostatních stran sníh dosahoval téměř k oknům. Pak už nám nezbylo nic jiného než zatopit v kamnech, rozsvítit petrolejky, přichystat jídlo a připravit trasu na další den. 13. března jsme využili dokonale připravené běžecké trasy z Mariňáku na Pustevny, která se v našem okolí jen tak nenajde a ještě jednou jsme si ji projeli. Za pěkného počasí jsme mohli obdivovat zasněžené krásy okolní krajiny. Po občerstvení na chatě u lanovky jsme se vrátili zpět na Skurečenou přes Martiňák. Zde za námi přijela správkyně chaty Irenka Jašíková a Gerald Černoch z Životic u Nového Jičína, se kterými jsme se na Pustevnách potkali. Následující den nás čekala cesta zpět. Ráno jsme uklidili chatu a vyvezli batohy na Martiňák, kde na nás čekali opět manželé Krestovi, kteří věci převezli do Hodslavic. My ostatní jsme vyjeli zpět na Pustevny a odtud po Knížecí do Ráztoky, odkud jsme pokračovali autobusem a vlakem domů.
Dne plánu vycházek na rok 2004 jsme se dne 27. března zúčastnili výstupu na vrchol Ondřejníku Skalku, kde měli všichni, co plnili podmínky pro získání odznaku Šest beskydských vrcholů, možnost získat razítko do záznamníku. I přes to, že byl počátek jara, panovalo zde typicky zimní počasí a na vrchol jsme se brodili téměř dvaceti centimetry sněhu. Pochod absolvovali manželé Kolaříkovi s Adamem, manželé Janští, Hanka Býmová, Pepa Býma a Tomáš Kresta.
Další, velmi sportovní den, byla sobota 24. dubna. Nejprve za deštivého počasí ,manželé Krestovi, Kolaříkovi, Oleg Janský a Pepa Býma, vystoupili na Radhošť, kde získali opět razítko do záznamníku. Odpoledne jsme sehráli turnaj "O přeborníka KČT" v kuželkách, kterého se zúčastnilo dvanáct našich členů. Po dramatickém souboji o první dvě místa se na prvním místě, stejně jako v loni, umístil Lojza Kolařík, druhý byl František Černý, třetí se umístil Oleg Janský.
1. května 2004 jsme absolvovali Pochod osvobození z Lidečka do Valašských Klobouků. Pochodu se zúčastnili manželé Holeňovi, Radim Holeňa a manželé Janští. Další týden dne 8.5.2004 byl Mořkovskými turisty uspořádán Pochod okolo Mořkova. I tohoto pochodu se zúčastnili naši členové a to manželé Holeňovi, Kolaříkovi, Janští, Dana Sulovská, Radim Holeňa a Stáňa Březina. Manželé Holeňovi s Radimem Holeňou v tomto měsíci absolvovali v rámci plnění různých oblastních turistických odznaků pochody z Pražma na Malou Morávku a Janáčkovy chodníčky.
Nejdůležitější událostí roku však pro náš odbor zůstalo uspořádání 33. ročníku turistického pochodu Palackého stezka. Tohoto pochodu se zúčastnilo celkem 165 turistů. Jedná se o jednu z nejmenších účastí v jeho historii. Je otázkou jak účast turistů na tomto pochodu hodnotit. Téměř všichni jsme se podíleli jako pořadatelé a jistě si dobře pamatujeme jaké počasí toho dne bylo.
Od rána mlha, déšť a zima. Dokonce padly hlasy, že nikdo na pochod nepřijde a měl by se zrušit. Tento návrh byl v zápětí zamítnut a pořadatelé v pláštěnkách vyrazili na svá stanoviště. Z počátku vypadalo vše beznadějně, ale pak déšť ustal a turisté začali přicházet. Nakonec se probudili i Hodslavjané, kteří přicházeli do restaurace Na fojtství, aby se mohli na poslední chvíli zaregistrovat. Nakonec bylo polojasno a ti co se na pochod vydali, určitě nelitovali. Po trase měli všichni dobrou náladu. Výborná nálada byla na kontrole v Sedle pod Krátkou a jistě i na Velkém Javorníku. Vzpomínáte na organizovaný sestup pořadatelů ze Sedla pod Krátkou do turistické klubovny, kde do našich řad vstoupili Lidka Baláková a Rosťa Tedesko?
Průběh Palackého stezky jsme vyhodnotili 18. června na Kacabajce, kde jsme se pobavili u pečeného selátka a při fandění našim fotbalistům hrajícím na mistrovství Evropy.
Palackého stezky se zúčastnilo se celkem 165 turistů. Z Hodslavic přišlo 98 účastníků, z Nového Jičína 13, z Olomouce a Zlína 6, z okolí tj. Val. Meziříčí, Straníku a Hostašovic 3. Nemilým překvapením byla účast turistů z Mořkova. Přišli 2 turisté. Nejvzdálenější účastník k nám přijel až z Kladna. Děkuji zde všem pořadatelům zúčastněným na Palackého stezce za jejich obětavou činnost i přes nepříznivé počasí.
V červnu byla pro náš odbor opět zajištěna turistická chata na Skurečené. Tentokrát tam vyjel na kolech z Hodslavic náš tým ve složení Eliška Janská, Richard Kováč, Adam Kolařík, Lojza Kolařík a Oleg Janský. Už den dopředu jsme autem zavezli na chatu zásoby a 26. června v dopoledních hodinách jsme vyrazili. Jeli jsme přes Mořkov, kde jsme měli první neplánovanou přestávku. Ríša Kováč zřejmě zanedbal jarní údržbu a povolil mu ráfek, který si musel nechat znovu vyplést. Dal nám po dobu opravy náskok a my ostatní jsme lesní cestou po tzv. magistrále pokračovali dál na Frenštát pod Radhoštěm. Projeli jsme okolo Javorníka a na první plánované zastávce u restaurace Syberie jsme čekali na Ríšu. Přijel brzo, ani jsme dlouho čekat nemuseli. Když se po své rychlostní etapě občerstvil jeli jsme dál přes Trojanovice do Ráztoky. Pak jsme se vyšplhali po Knížecí na Pustevny. Je ctí, že ani jeden z účastníků neseskočil z kola a všichni jsme vyjeli až nahoru. Pokračovali jsme dál cestou, kterou jsme důvěrně znali ze zimního výletu, na Martiňák. Tam na nás čekal Franta Černý, který šel pěšky od Rožnova. Na chatě, kde za námi ze školení přijela večer Pavla Kolaříková, jsme si u táboráku opekli špekáčky a užívali si krásného večera. Dopoledne jsme se vraceli zpět přes Rožnov pod Radhoštěm, kde jsme se na náměstí stavili na zmrzlinu. Pak jsme bez úhony dojeli domů.
Velmi mne mrzí, že obou vícedenních výletů se zúčastnil tak malý počet našich členů. Vždyť dostat se na turistickou chatu Skurečená je velmi obtížné a volné termíny jsou zamluveny rok dopředu. Osobně jsem očekával účast mnohem vyšší.
Přes prázdninové měsíce jsme se věnovali hlavně cykloturistice. Vyjeli jsme několikrát na Puntík, Velký Javorník, Vsacký Cáb, projeli jsme Hostýnské Vrchy.
Po Velkém Javorníku, Sklace na Ondřejníku, jsme vyšlapali v červenci na Smrk a Kněhyni, kde nám přibyly další razítka do záznamníku Šest beskydských vrcholů. V neděli 5. září jsme vystoupili na Lysou horu a získali tak s posledním razítkem i odznak za zdolání šesti beskydských vrcholů. V individuálních vycházkách jsme pak pokračovali až do konce roku 2004. Poslední naší větší akcí, kterou jsme se v letošním roce pomáhali organizovat bylo pořádání čtvrtého ročníku silvestrovského běhu Hodslavskými uličkámi, kterého se zúčastnilo 92 běžců. Z řad našich turistů tento běh organizovali Lojza Kolařík, Pavla Kolaříková, Jarka Kudělková, Eliška Janská a Oleg Janský.
I přes řadu uskutečněných vycházek nemůžeme být oproti loňskému roku spokojeni s aktivitou všech členů. Byl zpracován plán vycházek na celý rok 2004. Vycházek i vícedenních výletů se zúčastňovali až na malé výjimky stále stejní členové a vycházky pak koncem roku vyzněly do ztracena a ty poslední jsme už nezorganizovali vůbec. I přes snahu Petra Holeni se nepodařilo zorganizovat autobusový zájezd na oslavu stého založení turistické chaty na Velké Čantoryji dne 28.8.2004. Je pochopitelné, že mnozí naši starší členové si již na náročnější výstupy ze zdravotních důvodů netroufají a své si už odšlapali. Jsou mezi námi však i ti, kteří by si alespoň na pár vycházek, které organizuje náš odbor mohli čas najít. Průměrný věk členů našeho odboru je 42 let. Tento věkový průměr svědčí o tom že je naše členská základna starší. Musíme se snažit o to, aby mezi nás vstoupili mladší turisté - naši následovníci, záruka další hodslavské turistiky.
Jak jsem již dříve uvedl, plnili jsme několik podmínek pro získání oblastních turistických odznaků. Odznak Šest beskydských vrcholů v loňském roce získali Růža a Petr Holeňovi, Radim Holeňa, Adam, Pavla a Lojza Kolaříkovi, Tomáš Kresta, Zdenka Krestová, František Černý, Oleg a Eliška Janští. Pepa Býma rovněž splnil všechny podmínky, ale bohužel hned z počátku někam založil záznamník a proto odznak nezískal.
Samostatnou kapitolou členů našeho odboru je rodina Holeňova, která jde příkladem. V letošním roce splnili řadu podmínek pro získání oblastních turistických odznaků. Získali oblastní odznaky Rožnovsko, Valašsko, Beskydy, Tisícovky Beskyd, Moravskoslezské vrcholy a nejsem si jistý zda jsem na některé nezapomněl. Doufám že v diskuzi uvedou vše na pravou míru. Řadu z nich mají těsně před dokončením. Vzorně náš odbor reprezentují na různých turistických výročích. Na již vzpomínaném stém výročí založení chaty na Velké Čantoryji, 80 let založení chaty na Ropičce, při odhalení základního kamene budoucí Bezručovy chaty na Lysé hoře či při jarním srazu turistů Moravskoslezského kraje ve Štramberku a účasti na oslavách 50 výročí založení horolezeckého klubu Nový Jičín. Navštívili rakouské Alpy a vystoupili do výšky 3005 metrů na Dachštajn. Tomu, že Petrovi a Růže turistika doslova zalezla pod kůži svědčí i jejich záslužná, dlouholetá činnost při značení turistických tras. V letošním roce značili turistické trasy mezi Hodslavicemi a Svincem, Hodslavicemi a Domorazem, od nádraží Českých drah v Mořkově po Huštýn, od Pádolí po Velký Javorník a z Domorazu na Jehličnou. Obnovili nátěry mapových stojanů v Hodslavicích a na Domorazu. Pro zajímavost musím ještě připomenout rozhovor o Palackého stezce, který Petr Holeňa poskytl Českému rozhlasu Ostrava. Za všechny turisty musím zde rodině Holeňových za jejich činnost nejen v letošním roce poděkovat. Rovněž děkuji za pomoc Elišce Janské, která vede turistickou skříňku a dalším kamarádům, kteří vždy ochotně přiloží ruku k dílu vždy, když je třeba cokoliv zajistit.
V letošním roce je na 18 února naplánován třídenní běžkařský výlet, pokud sníh nebude čeká nás opět pěší turistika. Ubytováni budeme na chatě na Bílém kříži. Jedná se o vybavenou chatu se sprchami a WC. Vařit si budeme sami, případně se můžeme stravovat v blízkých restauracích. Další podrobnosti uvedu v diskusi. Určitě budeme chtít získat další oblastní odznaky a budeme pořádat vycházky do blízkého i vzdálenějšího okolí. Byl bych rád kdybychom alespoň dvakrát v roce, třeba na jaře a na podzim se všichni setkali na, téměř povinné vycházce. Vždyť když se nás sejde víc je vždy veselo.
Čeká nás další, třicátý čtvrtý, ročník pochodu Palackého stezka. Jsem přesvědčen, že i letos organizaci pochodu zvládneme ke spokojenosti všech účastníků i spokojenosti naší.
Za malou chvíli budeme volit výbor a předsedu našeho odboru na nastávající čyři roky. Dovolte mi abych poděkoval Milanu Váhalovi, který je dlouholetým pokladníkem a dalším členům výboru, Daně Sochové, Jarce Kudělkové a Hance Býmové za jejich činnost v uplynulém období a popřál nově zvolenému výboru mnoho zdaru a úspěchů v dalších letech.
Dále přeji všem členům pevné zdraví, hodně štěstí a spokojenosti nejen i v osobním životě, ale i při toulkách přírodou v blízkém i vzdáleném okolí.